Zeg niet 'het kan het niet', totdat je alles hebt gegeven om ervoor te zorgen dat het wel kan.

donderdag 25 april 2013

Het resultaat van gastvrijheid...


Ruim twee maanden geleden plaatste ik een oproep op de website van TEDxNijmegen na het zien van de TED-talk van Amanda Palmer en het ontvangen van een ‘invite’ voor TEDxNijmegen. Mijn oproep werd door 3 mensen opgepikt. De eerste reactie was een van een vrouw die wel gebruik wilde maken van mijn aanbod maar die later toch bij vrienden in de buurt terecht kon. De tweede reactie was van Nadia, één van de live bloggers van TEDxNijmegen. Ze wilde graag van mijn aanbod gebruik maken en evenals een collega blogger van haar. Mijn woonruimte is ook groot genoeg om die tweede gast te verwelkomen voor een nacht dus dat was geen probleem. In de weken voorafgaand aan het evenement was er contact via twitter en e-mail. We spraken af elkaar op de tweetup te ontmoeten, maar ondanks het contact van te voren was het ook nog wel een beetje spannend. Hoe zou het zijn, wat kon ik precies verwachten?

Op zaterdag maakte ik alles gereed voor de ontvangst, vol verwachting en vertrouwen op de inspirerende dagen die zouden komen met mijn gast. Helaas was met maar 1 gast, de tweede gast moest afzeggen vanwege privé omstandigheden. Op zondag 7 april 2013 mijn gast, Nadia. We maakten kennis en spraken over onze verwachtingen van de volgende dag. Naar welke talk zie je het meest uit? Over welke spreker ga je bloggen? 

Het idee ontstond om een restaurant in de buurt op te zoeken voor het diner. Nadia wilde mij op die manier bedanken voor mijn gastvrijheid. Ik had het niet verwacht en het was niet nodig geweest toch ben ik haar meer dan dankbaar voor het aanbod. We hoorden van blogger Marije dat ze bij het Indiase restaurant Indian Gate zou gaan eten samen met vrijwilliger Linda. Als inwoner van Nijmegen ken ik het restaurant en wist ik dat we daar heerlijk zouden eten. Aan tafel ontstonden onverwacht mooie gesprekken over werk, werk zoeken, passies, motivatie en het leven. Er werd gedeeld over ontroerende levensgebeurtenissen. Het heeft mij diep geraakt. 
The Crane, het lukte me op bij te blijven
en mijn eigen kraanvogel te vouwen.

Deze avond zette een aantal talks van de volgende dag in een totaal ander daglicht. Net als de gesprekken met andere bloggers en bezoekers in de pauzes, ook die zorgden ervoor dat verschillende talks meer impact hadden. Ze raakten me nog directer en appelleerden aan een hartsverlangen. Zoek naar jouw ‘waarom’ om te leven en bij te dragen aan de maatschappij en de zorg. Daarna volgt vanzelf het ‘hoe’ als je dichtbij jezelf blijft en om het kleine blijft geven.

Het hebben van een onbekende gast, het onverwachte diner met andere TEDxNijmegen-gangers, de eerlijke en open gesprekken met andere  bezoekers, de oprechte talks van KanjerGuusje, Tom Heerschop en Jan Bommerez… allen hebben ze me wederom laten ervaren dat het goed is om je open te stellen voor het onverwachte en de toekomst vol vertrouwen tegemoet te zien, Expect the unexpected. Geïnspireerd en vol vertrouwen ga ik aan de slag met mijn voornemens om het verschil te maken en bij te dragen aan de maatschappij. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat je reactie achter of stel een vraag. Ik zal mijn best doen om te antwoorden.