Zeg niet 'het kan het niet', totdat je alles hebt gegeven om ervoor te zorgen dat het wel kan.

zaterdag 20 juli 2013

Twee partijen...


Twee partijen voor communicatie, het lijkt wel voetbal! Zonder tegenstander heeft voetbal geen zin, dat andere team is ook nodig. Zonder tegenstander geen verdediging, zonder tegenstander geen keeper en dus ook weinig uitdaging om te scoren. Is het spel dan nog wel leuk? Nu ben ik zelf geen voetballer... Dus mijn antwoord is niet grondig onderbouwd maar ik denk dat het met tegenstander toch een stuk leuker is! Het geeft uitdaging, het zorgt voor onverwacht mooie momenten en voor rake trappen tegen de bal in de richting van het doel. En soms... Is het raak! Goal!!! Iedereen juicht en er gaat een golf van vreugde door het stadion. Wat een energie geeft 
dat! 




Energie die ik ook krijg van een bericht dat goed overkomt, communicatie die 'loopt' en mensen die elkaar begrijpen. Gewoon begrijpen, weten wat de ander bedoelt soms zelfs zonder woorden. Helaas zijn er ook veel kinderen die zonder (gesproken) woorden aan hun omgeving duidelijk moeten maken wat ze willen, vinden of voelen. Het maken van goals en scoren is dan een stuk minder eenvoudig. Gelukkig zijn er veel manieren om ook in deze situaties te scoren. Doordat de ene partij een duwtje in de rug krijgt doormiddel van therapie of een hulpmiddel en de tegenpartij past het speeltempo aan zodat ze beter op elkaar zijn afgestemd en samen kunnen spelen in een gelijkwaardig spel. Het is prachtig om bij te mogen dragen aan deze verbeteringen in de spelsituatie door een 'duwtje' te geven of juist de 'rem' te zijn. En dan... steeds vaker is het raak! Goal!!! Wat een energie geeft dat!! Alles valt op zijn plaats en iedereen juicht in stilte omdat hij of zij begrepen heeft of juist begrepen wordt. Wat een kostbare momenten als de communicatie tussen twee partijen verbeterd en de relatie daardoor groeit. Ik word er blij van. 

Doe mij deze vakantie dus maar flink wat potjes voetbal! 
En jij? Veel speelplezier deze zomer!      






















Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat je reactie achter of stel een vraag. Ik zal mijn best doen om te antwoorden.