Zeg niet 'het kan het niet', totdat je alles hebt gegeven om ervoor te zorgen dat het wel kan.

vrijdag 1 november 2013

Hij zei: "Mijn stem is mijn leven..."

Vorige week schreef ik een blog over stil zijn. Deze week staat juist in het teken van een hoorbare stem. En wat voor een... hij zij: "Mijn stem is mijn leven..." Gelukkig staat het op film!


Na het horen van twee fantastische stemmen kan ik niet zwijgen. Allereerst was er de stem die velen met mij al via YouTube of de Nederlandse televisie hebben gehoord; de stem van de 9-jarige Amira uit Nijmegen.




Zingen is heerlijk. Het is voor velen een manier om plezier te beleven, te ontspannen en zich te uiten. En voor de performers onder ons, het is een manier om anderen te vermaken of een boodschap over te brengen. Van Dale omschrijft het als:

zin·gen (zong, heeft gezongen)
1met de stem een muzikale opeenvolging van tonen voortbrengeneen toontje lager zingen zijn eisen lager stellen2(van vogels) op muzikale wijze geluid geven3(van water) het geluid laten horen dat aan koken voorafgaat

Sommigen, zoals Amira, hebben een enorm talent en een prachtige stem. Net als de jury was ik er stil van toen ze begon te zingen. Ze vertelt dat ze graag zingt. Het is voor haar een manier om plezier te hebben en andere mensen te vermaken. Amira vertelt graag beroemd te willen worden zodat ze voor veel mensen mag zingen. Van mij mag ze. Amira heeft een prachtige stem en een betroverende glimlach op het moment dat het applaus losbarst! Geweldig!

Ten tweede was ik deze week bij een jonge client, een jongen met een enorm gevoel voor humor en groot tekentalent. Deze jongen heeft door zijn ziekte permanente beademing nodig. Hij heeft een zwakke zeer zachte stem. Het lukt hem iet om alle klanken goed te articuleren. Voor zijn ouders, klasgenootjes en de volwassenen in zijn omgeving erg moeilijk om hem te verstaan. Hierdoor raakt hij in een isolement en trekt hij zich terug. Ik kan me dit goed voorstellen. Wat zou jij doen als je alles altijd 3 keer moet zeggen voordat mensen je verstaan... dan zou ik er ook mee ophouden! Om nog maar niet te spreken over het trekken van de aandacht van iemand in zijn omgeving. "Hey, ik wil je wat vragen..." Hij kan het wel proberen maar met het kleinste beetje achtergrond geluid en wat gestommel in de ruimte is hij al niet meer te verstaan. Dit kan niet blijven bestaan. Ieder kind heeft het recht om zich te uiten maar als dat niet lukt heeft het grootse gevolgen voor de algehele ontwikkeling. Reden voor ons (mijn collega's van Stichting Milo en ik) om te zoeken naar een oplossing: stemversterking. 
Al voor de zomervakantie hadden we een zeer veelbelovende passing gehad bij een leverancier. Deze week werden de hulpmiddelen geleverd; een microfoon, boxjes en de zendkastjes. Gangbare materialen in de wereld van tv... van uitzonderlijke betekenis voor deze jongen! 


Deze week konden we zijn stem luid en duidelijk horen!! Wat een feest en een prachtig moment. Een jongen van bijna dezelfde leeftijd als Amira, die nu ineens zijn eigen goed kan horen en dat niet alleen... Hij kan zijn zusje bij zich roepen, de aandacht trekken van een betrokken verpleegkundige aan de ander kant van de tafel en grapjes maken die iedereen in 1 keer verstaat. En het mooiste van alles... een liedje voor zijn zusje zingen! Kippenvel over mijn hele lijf toen hij begon met "op een grote paddestoel..."  

En tot slot... gaf hij tussen neus en lippen door de geweldige quote: "Mijn stem is mijn leven..." Jongen je weet niet half hoeveel jouw stem je in de komende tijd gaat opleveren. Ik ben trots op je en ontzettend blij voor jou en je familie. Zet 'm op en komende week kom ik weer bij je langs.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat je reactie achter of stel een vraag. Ik zal mijn best doen om te antwoorden.