Zeg niet 'het kan het niet', totdat je alles hebt gegeven om ervoor te zorgen dat het wel kan.

maandag 27 april 2015

Wachten op mogelijkheden.

Op de vroege ochtend van donderdag 23 april reis ik af naar Gent in België. Helaas staat er bij Antwerpen een fikse dagelijkse file en ook op het laatste stuk van Antwerpen naar Gent wordt me de kans geboden mijn geduld te oefenen. Het doet me denken aan hoe ouders van een zorgintensief kind in Nederland regelmatig moeten wachten in ziekenhuizen, op de levering van een benodigd hulpmiddel dat is aangevraagd bij de zorgverzekeraar en soms op zorgprofessional zoals ik (sorry!). Bij al dàt wachten stelt mijn wachten in de file niet veel voor. Ik ken de bestemming en mijn navigatiesysteem vertelt me dat ik met slechts een uur vertraging aan zal komen bij REVA Gent. REVA Gent is wat de Support Beurs is in Nederland. 

Rond half 12 arriveer ik uiteindelijk op het zonnige parkeerterrein De grote hallen zijn ook hier gevuld met talloze stands met rolstoelen, scootmobielen, badbrancards, reisorganisaties, aangepaste auto's, tilliften, trapaanpassingen, flexibele keukens etc. Even loop ik rond en laat ik de indrukwekkende hoeveelheid op me inwerken. De standhouders zijn vriendelijk en hebben meer dan genoeg glimlachjes en knikjes voor alle beursbezoekers. 
Ik zoek een Belgische leverancier van communicatiehulpmiddelen, de eerste die ik tegenkom is de stand van HMC. Met een van de adviseurs heb ik een goed gesprek over de mogelijkheden van de Tobii I-12 en wederzijdse ervaringen met 2 verschillende softwarepakketten, te weten: Tobii Communicator en Mind Express 4. Beiden hebben voor en nadelen en in Wallonië heeft men van oudsher een voorkeur voor TC, terwijl men in Vlaanderen vaker kiest voor ME4. Naast de Tobii-12 staat in dezelfde stand een Tellus 4 met daaronder een Eyetech TM4. De leverancier legt uit dat ze de Tellus soms ook leveren in combinatie met de PCEye GO. Op de Tellus 4 is dezelfde paginaset geopend en ik probeer 'm even uit. Als ik stil blijf zitten, dan kan ik ook met deze spraakcomputer goed bedienen met mijn ogen. In tegenstelling tot de computers die ik tot nu toe gebruikt heb, geeft de Eyetech de gebruiker ook nog de mogelijkheid om een selectie te maken middels knipperen (nadrukkelijk ogen sluiten) of klikken op een externe schakelaar. 

De Tellus 5 in combinatie met de TM4 Mini.
Op een volgende stand probeer ik de Eyetech TM4 Mini uit. De TM4 Mini laat met twee groene lichtjes zien of mijn ogen goed zichtbaar zijn.  De adviseur van Jabbla herkent me nog van de stand op ISAAC 2014 te Lissabon en we praten door over onze ervaringen met spraakcomputers voor o.a. kinderen met het Rett syndroom en algemene ontwikkelingen. Dan laat hij mij de nieuwste versie van de Tellus zien, de Tellus 5. Deze is lichter dan de Tellus 4 en heeft een nieuw uiterlijk en meer capaciteit. De TM4 Mini geeft me net als de TM4 de mogelijkheid om middels knipperen een vakje te selecteren. 


Aan het einde van de middag keer ik terug naar de stand van HMC om o.a. de aanwezige accountmanager van TobiiDynavox nog te spreken. We praten over ontwikkelingen die in de nabije toekomst verwacht worden en raken met de adviseur aan de praat over de levertijd van hulpmiddelen in België. De adviseur vertelt me dat ze in het geval van een passing voor een oogbestuurder computer altijd de Tellus en de Tobii meeneemt. Ze probeert beiden uit en op basis van de passing krijgt de gebruiker het hulpmiddel nog 2 weken op proef. Na een geslaagde proefperiode schrijft de adviseur samen met een betrokken behandelaar een uitgebreide onderbouwing voor het overheidskantoor dat in België de verstrekkingen regelt. Het hele pakket wordt opgestuurd en dan moet de aanvrager wachten. Heel lang wachten. Met een beetje geluk krijgt de aanvrager binnen 14 maanden (!) een reactie. Dit geldt voor zowel voor de aanvraag voor een iemand met ALS, als een kind met bijvoorbeeld het Rett syndroom. Het lijkt me voor de persoon met een meervoudige communicatieve beperking en diens omgeving, de wachtende partij moeilijk te verkroppen dat ze het nog een jaar lang zonder de extra communicatie mogelijkheden moet stellen. Gelukkig duurt het in Nederland niet meestal niet zo lang en reageren goede verzekeraars soms zelfs binnen 10 dagen op de aanvraag van een communicatiehulpmiddel. Bij het wachten van onze zuiderburen, stelt het wachten op een spraakcomputer in Nederland niet zo heel veel voor. We mogen ons gelukkig prijzen dat de meeste Nederlanders nog steeds even oud zijn als op de dag van aanvragen, op het moment dat het benodigde hulpmiddel krijgen. 

Op de terugweg werd het begrip 'rotonde' verrijkt.
In België kan een rotonde er ook zo uitzien. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat je reactie achter of stel een vraag. Ik zal mijn best doen om te antwoorden.