Op de
vroege ochtend van donderdag 23 april reis ik af naar Gent in België. Helaas
staat er bij Antwerpen een fikse dagelijkse file en ook op het laatste
stuk van Antwerpen naar Gent wordt me de kans geboden mijn geduld te
oefenen. Het doet me denken aan hoe ouders van een zorgintensief kind in
Nederland regelmatig moeten wachten in ziekenhuizen, op de levering van een
benodigd hulpmiddel dat is aangevraagd bij de zorgverzekeraar en soms
op zorgprofessional zoals ik (sorry!). Bij al dàt wachten stelt mijn wachten
in de file niet veel voor. Ik ken de bestemming en
mijn navigatiesysteem vertelt me dat ik met slechts een uur vertraging aan
zal komen bij REVA Gent. REVA Gent is wat de Support Beurs is in
Nederland.
Rond half
12 arriveer ik uiteindelijk op het zonnige parkeerterrein De grote hallen zijn
ook hier gevuld met talloze stands met rolstoelen, scootmobielen, badbrancards,
reisorganisaties, aangepaste auto's, tilliften, trapaanpassingen, flexibele
keukens etc. Even loop ik rond en laat ik de indrukwekkende hoeveelheid op
me inwerken. De standhouders zijn vriendelijk en hebben meer dan genoeg
glimlachjes en knikjes voor alle beursbezoekers.
Ik zoek
een Belgische leverancier van communicatiehulpmiddelen, de eerste die ik
tegenkom is de stand van HMC.
Met een van de adviseurs heb ik een goed gesprek over de mogelijkheden van
de Tobii I-12 en wederzijdse ervaringen met 2 verschillende softwarepakketten,
te weten: Tobii Communicator en Mind
Express 4. Beiden hebben voor en nadelen en in Wallonië heeft men
van oudsher een voorkeur voor TC, terwijl men in Vlaanderen vaker kiest voor
ME4. Naast de Tobii-12 staat in dezelfde stand een Tellus 4 met daaronder een Eyetech TM4. De leverancier legt uit dat ze
de Tellus soms ook leveren in combinatie met de PCEye GO. Op de Tellus 4 is dezelfde paginaset
geopend en ik probeer 'm even uit. Als ik stil blijf zitten, dan kan ik ook met
deze spraakcomputer goed bedienen met mijn ogen. In tegenstelling tot de
computers die ik tot nu toe gebruikt heb, geeft de Eyetech de gebruiker ook nog
de mogelijkheid om een selectie te maken middels knipperen (nadrukkelijk ogen
sluiten) of klikken op een externe schakelaar.
De Tellus 5 in combinatie met de TM4 Mini. |
Op een
volgende stand probeer ik de Eyetech TM4 Mini uit. De TM4 Mini laat met twee groene
lichtjes zien of mijn ogen goed zichtbaar zijn. De adviseur van Jabbla herkent
me nog van de stand op ISAAC 2014 te Lissabon en we praten door over onze
ervaringen met spraakcomputers voor o.a. kinderen met het Rett syndroom en
algemene ontwikkelingen. Dan laat hij mij de nieuwste versie van de Tellus
zien, de Tellus 5. Deze is lichter dan de Tellus 4 en heeft een nieuw
uiterlijk en meer capaciteit. De TM4 Mini geeft me net als de TM4 de
mogelijkheid om middels knipperen een vakje te selecteren.
Aan het
einde van de middag keer ik terug naar de stand van HMC om o.a. de aanwezige
accountmanager van TobiiDynavox nog te spreken. We praten over ontwikkelingen
die in de nabije toekomst verwacht worden en raken met de adviseur aan de
praat over de levertijd van hulpmiddelen in België. De adviseur vertelt me dat
ze in het geval van een passing voor een oogbestuurder computer
altijd de Tellus en de Tobii meeneemt. Ze probeert beiden uit en op basis van
de passing krijgt de gebruiker het hulpmiddel nog 2 weken op proef. Na een
geslaagde proefperiode schrijft de adviseur samen met een betrokken
behandelaar een uitgebreide onderbouwing voor het overheidskantoor dat in
België de verstrekkingen regelt. Het hele pakket wordt opgestuurd en dan
moet de aanvrager wachten. Heel lang wachten. Met een beetje geluk krijgt
de aanvrager binnen 14 maanden (!) een reactie. Dit geldt voor zowel voor de
aanvraag voor een iemand met ALS, als een kind met bijvoorbeeld het Rett
syndroom. Het lijkt me voor de persoon met een meervoudige communicatieve
beperking en diens omgeving, de wachtende partij moeilijk te verkroppen
dat ze het nog een jaar lang zonder de extra communicatie mogelijkheden moet
stellen. Gelukkig duurt het in Nederland niet meestal niet zo lang
en reageren goede verzekeraars soms zelfs binnen 10 dagen op de aanvraag
van een communicatiehulpmiddel. Bij het wachten van onze zuiderburen, stelt het
wachten op een spraakcomputer in Nederland niet zo heel veel voor. We
mogen ons gelukkig prijzen dat de meeste Nederlanders nog steeds even
oud zijn als op de dag van aanvragen, op het moment dat het benodigde
hulpmiddel krijgen.
Op de terugweg werd het begrip 'rotonde' verrijkt. In België kan een rotonde er ook zo uitzien. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat je reactie achter of stel een vraag. Ik zal mijn best doen om te antwoorden.