Zeg niet 'het kan het niet', totdat je alles hebt gegeven om ervoor te zorgen dat het wel kan.

zondag 28 juni 2015

Alweer een maand geleden, 1 tot 5 juni 2015 volgde ik in Breda een cursus, 5 days PODD Advanced Workshop. Elke dag begon voor mij met de autorit naar het Zuiden en na een kop koffie reflecteerden we samen op hetgeen we de dag ervoor gehoord hadden. 'Any Ah Ha reflections?' klonk het dan uit de mond van Gayle Porter. Naast mijn aantekenikngen heb kantjes vol geschreven met Ah Ha reflections, voor huidige clienten en stiekem ook voor kinderen en volwassenen waar ik mee werkte toen ik bij Siza werkte in Arnhem. Ik kan zo een aantal clienten opnoemen voor wie ik nu een PODD-boek zou kiezen. 

Binnen de logopedie en ook andere (para)medische behandelingen zijn we gewend om doelen te formuleren. Deze doelen worden SMART geformuleerd zodat ze Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden zijn. Samen met ouders wordt een hoofddoel gekozen voor de behandelperiode, bijvoorbeeld 6 maanden. Het werkdoel is gericht op de korte termijn, 3, 6 of 12 weken en heel concreet en meetbaar verwoord. We willen toewerken naar betere communicatie en oefenen een specifieke communicatieve functie. Bijvoorbeeld: vragen om een gewenst object tijdens de eetsituatie of een keuze selecteren uit 2 of 3 als je gaat spelen. We zijn blij als we er in slagen een kleine stap vooruit te zetten samen met de ouders en het kind. 
Gayle Porter daagde ons echter uit om verder te kijken dan de (kleine) behandeldoelen binnen de logopedie. "Het is belangrijk om een plan te hebben voor de lange termijn, hoe gaat het kind communiceren als het straks 18 is?" Het nodigt uit om opnieuw buiten mijn comfortzone te stappen en mijn verwachtingen bij te stellen, zonder daarbij de realiteit van de vele klein tussenstapjes uit het oog te verliezen. Communicatie in het hier en nu is niet het doel. Deelname aan gesprekken, participatie in de samenleving nu en in de toekomst, dat is ons doel.
'buiten' - PCS-symbool

Er zijn verschillende PODD-boeken, passend bij de verschillende 'tussenstapjes' en het taalniveau van de gebruiker. Voor een jong kind kies je voor een boek met slechts 9 of 12 afbeeldingen op een pagina, terwijl je voor oudere kinderen die reeds veel taal hebben verworven de mogelijkheid hebt om over te stappen op een boek met uiteindelijk zelfs 120 woorden per pagina. De layout verandert iets, maar de structuur en patronen herken je direct als je gewend bent met de andere boeken te werken. Ook is er de mogelijkheid om eenzelfde soort pagina's te gebruiken in de software van TobiiDynavox en Sensory Software, respectievelijk Compass en The Grid 2

Participatie is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Koning Willem Alexander sprak erover in een troonrede, de participatiesamenleving. Veel behandeldoelen worden opgesteld op basis van een diagnose volgens de ICF-CY (WHO, 2007) waarin gezondheidstoestand (aandoening, diagnose), functies en anatomische eigenschappen, activiteiten, participatie, externe factoren en persoonlijke factoren meegenomen worden. Hoe beïnvloeden de hulpmiddelen die mijn collega's en ik voor cliënten aanvragen daadwerkelijk de participatie? 
'Helpen' - PCS symbool
Is het hulpmiddel geschikt om mee te nemen naar een feestje? 
Neemt het kind/de volwassene de spraakcomputer daadwerkelijk mee naar dat feest? 
Of heeft hij/zij alleen ervaren en daardoor geleerd dat het bruikbaar is voor schoolwerk? 
Hoeft het daarom niet mee naar het feestje op zaterdag op vakantie? 

Er is werk aan de winkel! Ook deze week. 
Voor verschillende cliënten zullen hulpmiddelen aangevraagd worden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat je reactie achter of stel een vraag. Ik zal mijn best doen om te antwoorden.