Zeg niet 'het kan het niet', totdat je alles hebt gegeven om ervoor te zorgen dat het wel kan.

maandag 1 juni 2015

Zonder woorden...

Recent kocht ik een nieuwe CD met muziek die me raakt. Het is heerlijk om er naar te luisteren, ook al doen de nummers de naam van de CD 'Witout words' volledig eer aan. Er is geen zang te horen. Er zijn geween woorden en toch spreekt de muziek tot me. De melodieën zijn een creatieve bewerking van voor mij bekende melodieën. Fantastisch!

Soms hebben we geen woorden nodig en dan is een creatieve uitingsvorm meer dan genoeg. Een moderne dans om een concept over te brengen, een schilderij, een feestelijke verjaardagstaart om je te bedanken voor het feit dat je iemands verjaardag meeviert en een 'hug' om iemand te zeggen 'ik ben er voor je, nu jij het moeilijk hebt'. Ook zonder woorden wordt er zoveel gezegd. Luisteren we daar vaak genoeg naar? 

Nieuwsgierig? Without words.

Zonder woorden worden wordt er vaak veel gezegd. Partners laten elkaar merken dat ze de ander begrijpen, boze blikken in het verkeer als iemand je afsnijdt... de voorbeelden zijn eindeloos. Toch hebben veel mensen moeite om te communiceren met hen die geen (gesproken) woorden kunnen gebruiken. Er is verlegenheid, hoe moet ik reageren? Wat moet ik zeggen? Als we goed kijken en bereid zijn om te communiceren op de 'vierkante centimeter' (zoals een moeder het recent omschreef) kunnen we hele gesprekken met hen hebben. Wees niet bang iets geks te doen. Spreek je waardering uit over die ander. Samen stil zijn, elkaar aankijken of lachen om iets kleins kan genoeg zijn. Afgelopen week merkte ik ook weer hoe belangrijk het is om dit te doen. "Ik heb het idee dat je ons meer wilt vertellen. Ik ga proberen om je te begrijpen en jou te helpen meer te vertellen." Het meisje werd rustiger en schonk me grote glimlach. Zonder woorden. 

Vrijdag was er op TV een jong meisje dat danste over precies dit thema. "There are things in life, more powerful than words..." klonk het terwijl ze licht en soepel over het podium bewoog. Het is een prachtige verbeelding bij wat ik net heb geschreven over communiceren zonder woorden. Dans is bij uitstek een creatieve vorm van communicatie waar ik ontzettend van geniet. Zonder woorden, direct begrijpen, direct voelen. De jury is geraakt... en terecht. Kijk zelf maar :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat je reactie achter of stel een vraag. Ik zal mijn best doen om te antwoorden.