Zeg niet 'het kan het niet', totdat je alles hebt gegeven om ervoor te zorgen dat het wel kan.

zondag 21 juni 2015

Contact gezocht - inclusief theater

Het wordt donker in de zaal. Een totale afwezigheid van licht. "Tien, zeven, negen, acht, zeven, zes, achtenveertig..." klinkt het en daarna volgt een brei van cijfers in de theaterzaal van het Theater a/d Rijn in Arnhem. Verwarrend! Wat gaat Mirjam van Wijk ons brengen vanavond, in haar stuk met de titel 'Contact Gezocht'. Het wordt licht in de zaal...


De de eerste zin in de voorstelling 'klinkt'. 

“Weet je wat ik zou willen? 
Dat ik gewoon hier kon staan 
en dat we elkaar echt zagen. 
Gewoon, van mens tot mens.” 

Deze woorden verwoorden een verlangen, het verlangen van Mirjam dat ik herken. Mensen ontmoeten en mensen met elkaar in contact brengen is iets moois. Een bijzondere ontmoeting voegt veel toe en geeft ruimte aan iets nieuws dat kan ontstaan. Bijvoorbeeld door vrienden en kennissen van mij aan elkaar voor te stellen als ik denk dat ze zakelijk iets voor elkaar kunnen betekenen. Ieders netwerk heeft zoveel moois te bieden. Mensen met talenten, passies en interesses. 

Tijdens de voorstelling gebruikt Mirjam verschillende communicatievormen. Ze zingt o.a. het lied Stille Liefde, over het verlangen te begrijpen en te vertellen maar de juiste taal nog niet machtig zijn. 


Mirjam zingt prachtig, heeft een zeer sprekende mimiek en uit haar verlangen in Nederlandse Gebarentaal. Zo mooi! Ze zingt o.a. een lied van Simone Kleinsma. en wordt daarbij begeleid door 3 muziekanten en haar ensemble. Al deze communicatievormen gebruik ik ook als logopedist/taal-spraakpatholoog. Ze ondersteunen het gesproken woord en maken contact mogelijk. Samen met verschillende hulpmiddelen en ondersteunende strategieën vormen ze mijn 'gereedschapskistje' voor mijn dagelijks werk en het zoeken naar manieren om het wederzijds verlangen naar contact te ondersteunen.

Ik hoop Mirjam in de toekomst nog vaak te zien en horen spelen. Ze is een inspirerende jonge vrouw met passie voor inclusief theater en wil graag de kunst afkijken van haar collega's in Groot-Brittanië. Ze heeft 3 cliënten van haar stageorganisatie Klare Taal van de Stichting de Driestroom gevraagd om meetwerken aan haar voorstelling. Ze zijn gewoon goed! Als je zoekt op 'inclusive theatre' vind je o.a. HIT Theatre TwoCan Inclusive Theatre Company maar er is meer, dus ga ook op zoek als je meer wilt weten. 
Ik blijf haar volgen en misschien inspireren we elkaar tot mooie nieuwe stappen! 

Mirjam speelt donderdag 25 juni om 19:00 uur nog een keer haar voorstelling en er zijn nog plaatsen. Mijn advies: ga erheen, stel je open en laat je raken door deze krachtige voorstelling. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat je reactie achter of stel een vraag. Ik zal mijn best doen om te antwoorden.