Zeg niet 'het kan het niet', totdat je alles hebt gegeven om ervoor te zorgen dat het wel kan.

woensdag 22 mei 2013

Vertrouwen in vandaag.

Afgelopen weekend kocht ik een nieuw boek. Ik was vol vertrouwen dat het een boek is dat het waard is om gelezen te worden. Maandag begon ik te lezen, en inderdaad! Het laat me nu al niet meer los en zet me opnieuw aan het denken. Vertrouwen is belangrijk voor elk mens. Vertrouwen in een hoopvolle toekomst, vertrouwen in jezelf en in de ander om van elke situatie iets moois te kunnen maken.  

Ondertitel: Niets is onmogelijk! 

Er spreekt ontzettend veel vertrouwen uit de manier waarop deze man zijn leven leeft. Hij heeft gekozen om de mogelijkheden te zien en te accepteren dat bij geschapen is zonder armen en benen. Ook al zagen zijn ouders het kort na zijn geboorte eigenlijk helemaal niet zitten. Ze hadden eigenlijk geen vertrouwen in de toekomst, wat zou hun zoon nou kunnen bijdragen aan deze maatschappij? Welk verschil zou hij nou kunnen maken? Ze hebben zelfs adoptie overwogen... Waren ze wel in staat om voor hun eerste kindje te zorgen? Het zijn vragen die je alleen kunt beantwoorden als er mensen zijn in je omgeving die vertrouwen in je hebben, die je aanmoedigen en die je steunen. En zoals Nick (http://nickvujicic.com/) beschrijft is er nog een bron van vertrouwen. Hij schrijft over het plan dat God met ieder leven heeft, dat geeft hem vertrouwen. Hij is er niet zomaar, er is en plan en het is aan hem om te ontdekken welk plan dat is. Wat mag hij bij gaan dragen aan de maatschappij met zijn eigen mogelijkheden en vaardigheden? Waar kan hij van invloed zijn? Hij is public speaker geworden en schrijft boeken om mensen te inspireren met zijn eigen levensverhaal. Prachtig! 

Vrijdag poste ik op twitter (@GernaScholte) al een foto van een ander inspirerend boek. Ik ben er al in begonnen maar het is nog niet uit. Het is boek met een bemoedigende en inspirerende boodschap.
 
Ondertitel: vier wie je bent en wat je kunt

Paulien Vervoorn (www.paulienvervoorn.nl) begint met een stevige stelling: Iedereen is met een doel in de wieg gelegd, niets gebeurd zomaar. Iedereen mag vertrouwen hebben in wat hij/zij kan waar hij/zij kan bijdragen door gebruik te maken van talenten. Talenten en vaardigheden heeft elk mens. Die talenten kun je inzetten om van betekenis te zijn in deze maatschappij. Op je eigen plek, of je nu werkt, studeert of voor je kinderen/partner/ouders zorgt. Ik zal zelf vandaag weer cliĆ«nten bezoeken en samen met hun ouders kijken naar de mogelijkheden om te communiceren en de signalen van hun kind als communicatieve initiatieven te zien en ze te volgen. Er is veel mogelijk, al lijken het soms kleine stapjes. Voor sommige kinderen zijn het hele grote kleine stapjes. Zij hebben het nodig dat hun omgeving vertrouwen in hun heeft, net als Nick Vujicic toen hij klein was. 

Je kunt van invloed zijn op je omgeving door vertrouwen te hebben. En zoals eens gezongen werd: "I am starting with the man in the mirror". Pak die kans, heb vertrouwen dat ook jij vandaag een verschil kunt maken.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat je reactie achter of stel een vraag. Ik zal mijn best doen om te antwoorden.